Transport
 >  Instructieboekje chauffeurs Martens en van Oord

Wat verwachten wij van een chauffeur van Martens en van Oord

Dagelijks onderhoud en controle

  • Aan het begin van de dag:
    -  Oliepeilen en koelvloeistof, niveau vetpot;

    -  De ophanging van je kieper. Voorbij de cilinder en het achterscharnier;
    -  Banden en de wielmoeren,  Verlichting en achteruitrij-alarm;
    -  Visuele controle lekkages aan slangen;
    -  De sluitingen van de kleppen; met name voor het vervoer van slib is dit belangrijk!
  • Als er wielen los zijn geweest of gewisseld moeten je deze na 50km natrekken en vervolgens regelmatig controleren;
  • Brandstofvoorraad aan het einde van de dag.

Wekelijks onderhoud en controle

  • Indien nodig: smeerpunten kipper + kleppen smeren (afhankelijk van gebruik);
  • De bandenspanning en de vloer van de kieper.

Administratieve verrichtingen

  • Het goed en volledig invullen van je dagrapport:
    -  Uren, pauzes, evt. wachttijden en diensttijd;
    -  Kenteken, brandstof, vrachten / tonnen / tijden en voertuignummer trailer en evt. bijzonderheden;
  • Het goed en volledig invullen van de (digitale) begeleidingsbrieven en urenbonnen (let op invullen van kenteken en datum);
  • Papieren compleet ingevuld in je bakje leggen.

Melden van incidenten en schade

  • Iedere schade direct melden bij uitvoerder, leidinggevende, TD en in de MvO-Safe app;
  • Je vult samen met de tegenpartij een compleet Europees schadeformulier in. (óók de achterzijde); 
  • Je maakt foto’s van de schade en situatie;
  • Bij uitval van je wagen meld je dit bij de planning en bij de uitvoerder op het werk.

Bij vast rijden

  • Laat niet zomaar aan een geladen auto trekken. Neem contact op met de TD bij twijfel;
  • Extra schade is zo gemaakt en vaak niet nodig;
  • Gebruik alleen goedgekeurde kettingen;
  • Vóórdat je aan de auto laat trekken kun je het beste eerst kiepen of de auto leegscheppen. (let op als je kunststof in de kieper hebt dan niet zomaar leeg scheppen);
  • Laat je niet door een machine uit slecht terrein duwen, dit levert altijd beschadigingen op;
  • Communiceer voor je iets onderneemt, zodat chauffeur èn machinist weten wat er gaat gebeuren;
  • Lees je voertuiginstructieboekje goed door!

PBM’s: projectafspraken worden in de projectflyer vastgesteld

Altijd verplicht, mits

  • Gebruik Veiligheidsgordel is in ieder voertuig verplicht;
  • Aanrijdgevaar is in de GWW het grootste V&G-risico. Daarom is zichtbaarheidskleding, minimaal een vest verplicht;
  • Veiligheidsschoenen S3, laarzen S5 of klompen S3 zijn verplicht;
  • De helm is vaak op de gehele locatie verplicht. Dit kan ook risico-gestuurd afgesproken. Het is dan verplicht in de nabijheid van kranen en/of mogelijk vallende voorwerpen.

Risico gestuurd, afhankelijk van de werkzaamheden

  • Bij verhoogd aanrijdgevaar, langs snelwegen en/of tussen verkeer is ook de (RWS) zichtbaarheidsbroek verplicht;
  • Gebruik indien nodig adembescherming en de juiste filters. Je krijgt instructie indien dit en/of overdruk noodzakelijk is!
  • Zorg dat werkkleding schoon en niet rafelig zodat het nergens achter blijft hangen;
  • Voor medewerkers van MvO zijn de PBM’s te bestellen via de HKV-app.​​​​​​​

Overige aandachtspunten

  • Tijdig melden van onderhoudsbeurten en/of reparaties doe je telefonisch bij de TD;
  • Bij twijfel over de werkzaamheden of de veiligheid win je altijd informatie in bij (ervaren) collega’s of de Uitvoerder Transport;
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd uitlezen van de digitale chauffeurskaart;
  • We rijden altijd met de hydraulische kleppen gesloten; alleen de uitvoerder beslist anders (i.v.m. rijden we leeg ook met de hydraulische kleppen gesloten);
  • Kiepen doen we met de hydraulische kleppen geopend, anders kunnen ze beschadigen;
  • Jijzelf bent verantwoordelijk voor hoe ver je achteruit rijdt, niet de machinist! Te ver rijden verhoogt de kans op schade en je verbruikt onnodig brandstof;
  • Wanneer rijplaten verkeerd liggen overleg je met de machinist om ze goed te leggen; blijft het te slecht, dan maak je hier melding van bij de uitvoerder en bij je leidinggevende;
  • Belading mag niet boven de rand van de kipper uitsteken, anders gaan de hydraulische kleppen kapot;
  • Verlichting, kentekenplaten, bumper en het bord ‘wegverkeer’ houd je schoon; zodat andere weggebruikers zien wat je doet;
  • Als je leeg bent dan bel je dit door aan de planning. Je krijgt dan ook de planning voor de volgende dag te horen.

Chauffeursinstructie trekker / trailer

  • Controleer of je goed bent aangekoppeld; let op slangen en koppelingen;
  • Als je aankoppelt controleer altijd of de schotel vastzit. Dit doe je door zachtjes naar voren te rijden voordat je de luchtslangen aansluit. De trailer staat dan nl. nog op de rem;
  • Vergeet niet je schotel te vergrendelen;
  • Controleer de werking van het EBS.-systeem;
  • Controleer vóór vertrek de werking van de kleppen en de kiepinstallatie;
  • Doe de kleppen nooit open en dicht als je rijdt. Zorg dat de trekker en trailer recht staan;
  • Controleer de trailer die je aankoppelt goed op beschadigingen; Een beschadiging meld je bij je leidinggevende en maak een foto;
  • Dwarssper alleen inschakelen bij stilstand;
  • Dwarssper alleen gebruiken om weg te rijden;
  • Bij gebruik dwarssper mag je niet sturen;
  • In wat slechter terrein dien je je hefassen op te trekken (de druk eraf halen); hiermee bereik je dat je meer druk krijgt op je aangedreven as, dus meer grip;
  • Luchtvering dient omlaag te zijn als je gaat kiepen;
  • Kiep nooit als je scheef staat. Beter je wagen verzetten dan omvallen. Bij twijfel niet kiepen.

Chauffeursinstructie 10x4/6

Gebruik sperren en het rijden in het terrein

  • Inschakelen onbelast (geen gas geven) en op tijd, dus vóórdat het terrein slecht wordt;
  • Als je de dwarssperren moet gebruiken mag je niet meer sturen;
  • Dwarssperren mogen alleen vanuit stilstand worden ingeschakeld;

Kiepen

  • Kiep nooit als je scheef staat ! Beter je wagen verzetten dan omvallen. Bij twijfel niet kiepen!
  • Controleer de werking van het EBS.-systeem;
  • Controleer vóór vertrek de werking van de kleppen en de kiepinstallatie.
  • Doe de kleppen nooit open en dicht als je rijdt.



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.