Transport
Veiligheid
 >  Toolbox Transport
Introductie

Transport van grond vindt dagelijks plaats. Zowel op onze eigen bouwplaats, op terreinen van Opdrachtgevers, de openbare weg en op onze eigen terreinen.

Omdat dit altijd onder alle (weers-) omstandigheden plaatsvindt en daarnaast op ieder terrein andere objecten en regelgeving kan zijn, lopen wij altijd een risico.


Risico's > Wat kan er gebeuren?

Bij transport moeten wij rekening houden met:

  • Ander (bouwplaats) verkeer/ weggebruikers
  • Weersomstandigheden (gladheid, wind, regen, extreme hitte)
  • Verkeersregels (o.a. snelheid, bebording, etc.)
  • Lading (weet wat je vervoert)
  • Rijroute (gevaarlijke stoffen route, bouwplaats route, verkeersontheffing, gewicht op de weg, hoogte en breedte, etc.)
  • In/ uitritten (in de bebouwde kom altijd een risico i.v.m. fietsers, passanten, scooters etc.)
  • (over) belading (gewicht)- chauffeur is ook altijd zelf verantwoordelijk, maar ook vervoerders als belader is verantwoordelijk.
  • Terreinregels opdrachtgever (o.a. PBM’s, snelheid, rijroute etc.)
  • Brandstof (let op je verbruik, rij netjes en efficiënt)

Let op je dode hoek!!

Hierbij kunnen wij o.a. denken aan de volgende risico’s:

  • Omvalgevaar
  • Aanrijdgevaar
  • Overbelading
  • Snelheid
  • Lading (bijvoorbeeld NT grond en - of slib, enz.)
  • ​​​​​​​Omgevingsrisico’s


Maatregelen > Wat moet je doen?

Bij het laden (door kraanmachinist/ via trechter) let op:

  • De wijze van beladen
  • Het materiaal dat wordt geladen
  • Gelijkmatige wijze van beladen (in het midden en verdeling over assen)
  • Houd de (openbare weg) het maximaal te beladen gewicht in de gaten

Let op: bij kleiachtige materialen; klei kan blijven hangen bij het kiepen!  Houd rekening met as last verdeling. 
En het is afhankelijk van de bekleding van de kipper.



Bij het lossen/ kiepen let op de volgende zaken:

  • Sta je op een stabiele ondergrond?
  • Houd je rekening met objecten / voertuigen in je directe omgeving? We raken regelmatig de bovenkant van een bedrijfshal/ deur tijdens het kiepen.
  • Weet welke lading je kiept!
  • Bepaal de juiste kieplocatie!
  • Stem af met de machinist ter plaatse!
  • Vermijd gladheid!
  • Houd rekening met verzadigde zeer natte ondergrond bij hevige regenval!
  • Is bij het lossen van vliegas de leiding aangesloten op het schip?

Neem geen risico’s en wacht pas tot je stabiel staat!

Wegrijden met de kieper omhoog

  • Er zijn veel risico’s bij het wegrijden met de kieper omhoog:
  • Raken van hoogspanningskabels
  • Raken van hogere bebouwing op terreinen (portalen, leidingstraten etc.)
  • Omvalgevaar/ verzakkingsgevaar bij schuine hellingen/ gladde rijbanen/ slechte bouwwegen

Volg instructies op je loslocatie goed op!

Kortom: altijd opletten met kiepen en het weg rijden, dit lijdt te vaak tot schades en incidenten. In een aantal auto’s is al een rode lamp ingebouwd om aan te geven dat de kipper nog omhoog staat!

Secundaire bouwstoffen/ saneringslocatie

We vervoeren regelmatig secundaire materialen zowel op de openbare weg als op een saneringslocatie.
Hierbij moeten we rekening houden met:

  • Begeleidingsbrief (weet wat je vervoert)
  • De stortlocatie (weet waar je het heen brengt)
  • Filters in de overdrukcabine (indien op een saneringslocatie)
  • PBM’s (indien op een saneringslocatie)
  • Hygiëne (handen wassen)
  • Schone- vuile zone
  • Niet roken in de cabine en ook niet met raampje open
  • Opletten met schoonspuiten van de bak (draag dan ook PBM’s)


Discussie > Bespreek het met je collega’s!
  • Ik let altijd op mijn verbruik tijdens het rijden
  • Ik trek nooit PBM aan bij het schoonspuiten van mijn bak
  • Ik heb nog nooit extra PBM aangevraagd op een saneringslocatie
  • Terreinregels van de Opdrachtgever komen altijd tijdig bij mij binnen.
Tips > Voor meer informatie

Voor vragen kun je contact opnemen met de KAM afdeling 


Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.