Algemeen
 >  Toolbox kantoor
Agenda
  1. Doel van de toolbox
  2. Corona
  3. Life Saving Rules Kantoor
  4. Risico’s op kantoor (veiligheid/ welzijn)
  5. Ontruimingsoefening 31 maart 2021
  6. Toegangscontrole Damweg
  7. Veiligheidsladder
  8. Melding veiligheidsobservatie en beloning
Doel
  • Instructie personeel (Life Saving Rule 1)
  • Bewustwording risico’s en versterken veiligheidsbewustzijn
  • Veiligheidscultuur kantoor vs veiligheidscultuur bouwplaats (trede 3)
  • Bespreken veiligheid / verbeteren van de veiligheid in de omgeving

==> We zijn samen verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving en voor een veilige bedrijfscultuur!
Corona

Laatste loodjes wegen het zwaarst
De maatregelen blijven nu nog van kracht 
We zullen versoepelingen doorvoeren in lijn met het “Openingsplan” van de Rijksoverheid
Hopelijk al vanaf 26 juni een aantal maatregelen loslaten (thuiswerken) en snel weer terug naar normaal

Testen
Let op regels in het buitenland qua testen
Sneltesten zijn op kantoor beschikbaar

Vaccinatie
Werknemer mag zelf besluiten wel of geen vaccinatie (laat je voorlichten)

Vakantie
Let goed op de regels in het land waar je op vakantie gaat, incl. groen / oranje / rood

10 Life Saving Rules


  • Deskundig
  • Ergonomisch
  • Veilig
  • Verantwoordelijk
  • Focus
  • Samenwerken
  • Melden
  • Aanspreken
  • Flexibel
  • Fit & gezond



Risico’s op kantoor - Veiligheid


Orde, netheid en informatiebeveiliging

  • Veiligheid van informatie – ‘je laat nooit je papieren slingeren, je sluit altijd je computer af’ 
  • Wachtwoordbeleid per Q3-2021 (nadere info volgt)
  • Ruim je rommel op (tenminste 1x per jaar grote opruimactie)
  • Meld gevaarlijke situaties op kantoor

Alleen werken op kantoor

  • Altijd met 2 personen kantoor afsluiten of afspreken dat je belt bij vertrek
  • Indien je de laatste bent, altijd checken of er nog iemand is achtergebleven
  • Kijk op het parkeerterrein of er nog een auto staat

Brandgevaar

  • Nooddeuren en vluchtroutes kennis van nemen
  • Brandblussers bekend? BHV-ers bekend?

Valgevaar (trap, reling, dak)

  • Trapleuning altijd vasthouden met 1 hand!
Knelpunten met onderhoudswerkzaamheden 
  • Ladders, hoogwerkers, bezigheden op het terrein, dak
  • Groenvoorziening
  • Glazenwasser
Aanrijdgevaar op parkeerterrein en/of in de directe omgeving
  • Altijd achteruit inparkeren
  • Rij rustig in/uit parkeerterrein (onduidelijke verkeerssituatie)

In het verkeer

  • Als je belt, altijd handsfree
  • Nooit langer dan vier uur achtereen blijven rijden
  • Zorg voor goed opgepompte banden

Risico’s op kantoor - Welzijn


Gezondheidskundige / privé problemen

  • Van jezelf of je collega (hart, suiker, bloeddruk etc)
  • (corona) Stress

Ergonomie

  • Zit je goed? Bureau / scherm / lichtinval?
  • Klachten? Neem contact op met KAM

Thuiswerken

  • Ergonomie / werkplek thuis (klachten=KAM)
  • Gebrek sociale contacten (leidinggevende)
  • Grens werk/privé vervaagt (zie toolbox)

Hoge werkdruk (evt. door uitval)

  • Afdelingen soms onderbemand
  • Projecten (tender/ realisatie) hebben deadlines​​​​​​​

Intimidatie / pesten/ agressie

Ontruimingsoefening 31-03-2021


Doel
Het ontruimen van het totale kantoorgebouw, met gebruikmaking van de nooduitgangen. Werking van de BHV-organisatie, incl. receptie.

Ontruiming goed verlopen

Paar aandachtspunten

  • Altijd 112 bellen. Bij een brandalarm gaat de slow-whoop af en wordt er melding doorgegeven naar de PAC centrale.
  • Onbekendheid nooduitgangen. De medewerkers gingen via de noodtrap in het noodtrappenhuis naar beneden, maar zijn niet via de nooduitgang naar buiten gegaan. Ze gingen door een deur, die weer uitkwam in het gebouw.
  • Stickers op nooduitgangen (bordjes hangen hoog, niet goed zichtbaar)
  • De portofoons werken niet goed. En hebben ook weinig toegevoegde waarde.
  • Veiligheidshesje BHV-er niet voor iedere BHV-er nog aanwezig.
Aanwezigheidsregistratie Damweg


WatIn- en uitchecken bij aankomst en vertrek
Waarom

Beveiliging en veiligheid in/rond ons pand
Verplichting brandweer bij ontruiming brand (wie is aanwezig)

Wat vragen we

Elk moment in- en uitchecken met je tag  als je het pand   binnenstapt of verlaat (ook in de pauze)

Privacy

We gebruiken het systeem NIET voor registratie   werktijden; wissen wekelijks alle data


We hebben 3 ‘groepen’

  • Eigen medewerkers --> tag 
  • Vaste bezoekers/combinanten (langdurig bezoek) --> tag + bezoekerspas
  • Bezoekers (kortdurend bezoek) --> bezoekerspas


Verbeterplan Veiligheidsladder


4 hoofdthema’s:

1. MvO Safe: zichtbaarheid & uitstraling

2. Leren & Communiceren van en over Incidenten

3. Gedragsverandering

  • Aanspreken en aangesproken worden
  • Veiligheid boven geld
  • Belonen en sanctioneren
  • Voorbeeldgedrag
  • Meldgedrag (melden van alle ongewenste situaties)

4. Veiligheid in de keten

  • Onderaannemer / Leverancier / ZZP’er
  • Partners (in combinaties)
  • Opdrachtgever
  • Branche



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.